Yllättävä näky sähköautojen latauspisteellä Raumalla

Rauman Energian toimitalon nurkilla hieraistiin silmiä eräänä alkukesän päivänä. Sähköautojen latauspisteelle oli ilmestynyt jo hieman ikääntynyt musta Volkswagen Polo.
Ensimmäinen ajatus oli, että taas joku ”vanha dino” vie latauspaikan sähköautolta. Mutta lähempi tarkastelu osoitti tämän olettamuksen täysin vääräksi. Polo oli tosiaan latauksessa!
-Jossain vaiheessa kiinnostuin ajatuksesta, että voisin tehdä vanhasta autosta sähköauton. Aloin pikku hiljaa tutkia ja opiskella, että mikä voisi olla mahdollista ja miten, Polon omistaja Tomi Lukkari taustoittaa.

Jossain vaiheessa kiinnostuin ajatuksesta, että voisin tehdä vanhasta autosta sähköauton. Aloin pikku hiljaa tutkia ja opiskella, että mikä voisi olla mahdollista ja miten.
Tässä kohtaa olisi helppo kuvitella, että Lukkarilla on sähköalan koulutus, mutta ei. Taas meni olettamus pieleen.
-Moneen asiaan tuli perehdyttyä oikein kunnolla. Tämän projektin jälkeen tiedän sähköasioista aika paljon enemmän kuin aikaisemmin, Lukkari naurahtaa.
Kairakadun latauspisteellä virtaa saanut Polo on Lukkarin ensimmäinen auto. Kun nuorimies sai ajokortin kymmenisen vuotta sitten ja osti mustan Polon, hän ei saattanut aavistaa millainen seikkailu auton kanssa odottaa.
-Sähköautoinnostus tuli vasta myöhemmin kuvioihin. Jos oikein muistan, Polosta taisi lähteä moottori pois 2013, jolloin piti hommata toinen auto arkea varten. Siitä asti Polo on ollut projektin alla enemmän tai vähemmän tiiviisti.
Viime syksynä Tomi Lukkari tarttui projektiin sellaisella tarmolla, että auto tulee kuntoon. Talven aikana hän ahersi Polon sähköjen kimpussa ja ratkoi erinäisiä ongelmia - ja oma aikansa meni myös byrokratian setvimiseen.
Joku varmaan luulee minua hulluksi, kun auto on johdon päässä lämpimillä kesäkeleillä.

-Kaikki tuli loppujen lopuksi ratkaistua. Auto on nyt katsastettu ja olen ajellut sillä toukokuun alkupuolelta lähtien. Täytyy sanoa, että ajokokemus on paljon mieluisampi kuin bensavehkeellä. Vääntöä riittää, Lukkari kuvailee.
-Äänettömästi liikkuva Polo kääntää mukavasti katseita. Joku varmaan luulee minua hulluksi, kun auto on johdon päässä lämpimillä kesäkeleillä, Tomi Lukkari hymyilee.
Hän laskee, että Polo-projekti nielaisi noin kymppitonnin ja siitä noin puolet kului akkujen hintaan.
-Varmasti jossain kohtaa olisi voinut säästääkin, mutta se ei ollut tässä tärkein kriteeri. Pääasia, että homma tuli hyvin valmiiksi, jos nyt autoprojekti on koskaan valmis. Esimerkiksi jousituksia pitäisi vielä säätää, koska nyt keula on hieman korkealla. Keulalta lähti painoa ja toisaalta takapenkeille tuli akkujen verran lisäpainoa, joka vastaa kutakuinkin sitä, että takapenkillä olisi jatkuvasti kaksi ihmistä, Tomi Lukkari toteaa.
Hän on laskenut, että Poloon asennetuilla akuilla pääsee kesäkeleillä noin sata kilometriä. Toistaiseksi pisin Lukkarin tekemä reissu on 80 kilometriä.
Mikä voisi olla sähköstä innostuneen miehen seuraava projekti?
-Nyt kun olen oppinut paljon uutta ja kiinnostunut sähköstä, voisin harkita sähköperämoottoriprojektia, koska olen innokas veneilijä. Jää nähtäväksi, mitä tuleman pitää.
- Lännen Omavoimalta sähköautojen latausratkaisut koteihin, taloyhtiöille ja yrityksille. Tutustu tästä!
- Sähkösopimukset edullisesti: www.lannenomavoima.fi